Nawigacja

Facebook

Losowa Fotka

Aktualnie online

· GoÂci online: 1

· U┐ytkownikˇw online: 0

· ú▒cznie u┐ytkownikˇw: 16
· Najnowszy u┐ytkownik: maro

Kr├│tki przegl─ůd niekt├│rych technik wyr├│wnywania ci┼Ťnienia

Wyr├│wnanie ci┼Ťnienia w uchu wewn─Ötrznym dla wielu freediver├│w stanowi podstawowy problem w nurkowaniu g┼é─Öbokim. To, co zatrzymuje ich na 30, 40 czy 60 metrach to na og├│┼é w┼éa┼Ťnie dobrni─Öcie do w┼éasnych granic mo┼╝liwo┼Ťci zwi─ůzanych z uchem. Cz─Östo mogliby zanurkowa─ç g┼é─Öbiej, maj─ů do┼Ť─ç powietrza, zapas si┼é w nogach, ale nie s─ů w stanie powi─Ökszy─ç g┼é─Öboko┼Ťci w┼éa┼Ťnie z tego jednego powodu. Nie ma w tym nic dziwnego, bo wyr├│wnywanie ci┼Ťnienia we freedivingu jest ze zrozumia┼éych powod├│w o wiele trudniejsze ni┼╝ w nurkowaniu SCUBA. Po pierwsze nurek dysponuje tu niepor├│wnanie mniejsz─ů ilo┼Ťci─ů powietrza. Po drugie zanurzenie najcz─Ö┼Ťciej odbywa si─Ö g┼éow─ů w d├│┼é, co dodatkowo pogarsza spraw─Ö zar├│wno ze wzgl─Ödu na to, ┼╝e powietrze „ucieka” ku g├│rze (a wi─Öc z g┼éowy i uszu do p┼éuc), jak i z powodu budowy anatomicznej uj┼Ťcia tr─ůbek Eustachiusza. St─ůd konieczno┼Ť─ç pos┼éugiwania si─Ö bardziej zaawansowanymi technikami ni┼╝ te, kt├│rych na co dzie┼ä u┼╝ywaj─ů nurkowie sprz─Ötowi. Co ciekawe, wi─Ökszo┼Ť─ç metod stosowanych przez freediver├│w wywodzi si─Ö z nurkowania SCUBA, s─ů jednak pewne (np. mouthfill, wet equalisation) w┼éa┼Ťciwe tylko dla freediver├│w, przez nich wypracowane i tylko przez nich stosowane.

R├│┼╝ne techniki mo┼╝na podzieli─ç na ci┼Ťnieniowe, bezci┼Ťnieniowe oraz mieszane. Szczeg├│ln─ů technik─ů, nie zaliczan─ů do ┼╝adnej z ww. grup jest wet equalisation czyli zalewanie jamy nosowej i zatok wod─ů. Metody ci┼Ťnieniowe (np. Valsalva, Frenzel) polegaj─ů na wytworzeniu nadci┼Ťnienia w jamie nosowej, co powoduje otwarcie tr─ůbek Eustachiusza i wyr├│wnanie ci┼Ťnienia w uchu. Aby nadci┼Ťnienie mo┼╝na by┼éo w og├│le wytworzy─ç konieczne jest uniemo┼╝liwienie ucieczki powietrza przez nos. Najcz─Ö┼Ťciej uzyskuje si─Ö to przez z┼éapanie si─Ö za nos r─Ök─ů lub za┼éo┼╝enie zacisku, ale mo┼╝liwe jest te┼╝ przez wykorzystanie do tego celu obciskaj─ůcej si─Ö na nosie, wskutek narastaj─ůcego w niej podci┼Ťnienia, masce. W technikach bezci┼Ťnieniowych (np. BTV, Toynbee) tr─ůbki zostaj─ů otwarte nie wskutek nadci┼Ťnienia, a przez prac─Ö odpowiednich grup mi─Ö┼Ťni. S─ů one bardzo eleganckie, poniewa┼╝ nie wymagaj─ů ┼éapania si─Ö z nos, ale na og├│┼é zawodz─ů na wi─Ökszych g┼é─Öboko┼Ťciach, kiedy obj─Öto┼Ť─ç p┼éuc spada poni┼╝ej obj─Öto┼Ťci zalegaj─ůcej, a ci┼Ťnienie znajduj─ůcego si─Ö w nich powietrza staje si─Ö mniejsze ni┼╝ ci┼Ťnienie zewn─Ötrzne. Z tego wzgl─Ödu poni┼╝ej pewnej granicy nurkowie pos┼éuguj─ůcy si─Ö nimi z regu┼éy w jaki┼Ť spos├│b podwy┼╝szaj─ů ci┼Ťnienie w jamie nosowej, co oznacza, ┼╝e przechodz─ů od techniki czysto bezci┼Ťnieniowej do techniki mieszanej.

Wi─Ökszo┼Ť─ç technik mo┼╝e by─ç opanowana przez wi─Ökszo┼Ť─ç ludzi. S─ů jednak takie, kt├│re uchodz─ů za trudniejsze (jak BTV czy mouthfill Frenzel), a inne (jak Valsalva) jest w stanie zastosowa─ç w zasadzie ka┼╝dy i to bez ┼╝adnego treningu. Z drugiej strony wyst─Öpuj─ů do┼Ť─ç znaczne r├│┼╝nice w budowie anatomicznej tr─ůbek Eustachiusza pomi─Ödzy poszczeg├│lnymi osobami. U jednych otwieraj─ů si─Ö one tak ┼éatwo, ┼╝e w zasadzie nie wiadomo jak si─Ö to dzieje, a u innych wymaga to szczeg├│lnych zabieg├│w. St─ůd mamy np. Martina Stepanka, kt├│ry nurkuj─ůc w masce, bez wzgl─Ödu na g┼é─Öboko┼Ť─ç nie potrzebuje ┼éapa─ç si─Ö za nos, bo jego tr─ůbki zdaj─ů si─Ö otwiera─ç na ┼╝yczenie w dowolnym momencie (prawdopodobnie stosuje jak─ů┼Ť modyfikacj─Ö BTV), a z drugiej strony trafiaj─ů si─Ö osoby, dla kt├│rych opanowanie niekt├│rych technik wydaje si─Ö pozostawa─ç poza ich mo┼╝liwo┼Ťciami.

Pr├│ba Valsalvy
Opisana po raz pierwszy przez Antonio Valsalv─Ö w XVIII wieku. Bardzo ┼éatwa do opanowania, stosowana „od zawsze” przez nurk├│w SCUBA i z regu┼éy r├│wnie┼╝ przez pocz─ůtkuj─ůcych freediver├│w. Polega na „dmuchaniu” przy zamkni─Ötym (na og├│┼é palcami r─Öki) nosie. Jej podstawow─ů zalet─ů jest ┼éatwo┼Ť─ç z jak─ů mo┼╝na si─Ö jej nauczy─ç. Wady to nieskuteczno┼Ť─ç na du┼╝ych g┼é─Öboko┼Ťciach, anga┼╝owanie w procesie wyr├│wnywania ci┼Ťnienia ca┼éej klatki piersiowej oraz ryzyko wywo┼éania problem├│w natury kr─ů┼╝eniowej u niekt├│rych os├│b. Poni┼╝ej oko┼éo 30 metr├│w p┼éuca zostaj─ů skompresowane do obj─Öto┼Ťci zbli┼╝onej do obj─Öto┼Ťci zalegaj─ůcej (residual volume). Jest to ta obj─Öto┼Ť─ç, kt├│ra pozostaje w p┼éucach po zrobieniu maksymalnego, forsownego wydechu. Odpowiada jej maksymalne ┼Ťci┼Ťni─Öcie klatki piersiowej przy pomocy mi─Ö┼Ťni mi─Ödzy┼╝ebrowych i maksymalne podci─ůgni─Öcie przepony. Bardziej ┼Ťcisn─ů─ç p┼éuc i wycisn─ů─ç z nich wi─Öcej powietrza nurek po prostu nie jest w stanie. Dlatego w┼éa┼Ťnie gdzie┼Ť w okolicy 30 metra, a cz─Östo wcze┼Ťniej mo┼╝liwo┼Ťci wyr├│wnania ci┼Ťnienia metod─ů Valsalvy definitywnie si─Ö ko┼äcz─ů. Jest to wi─Öc dobra metoda na pocz─ůtek przygody z freedivingiem, ale szybko musi by─ç zast─ůpiona inn─ů np. Frenzlem.

Technika Frenzla (we Włoszech nazywana Marcante-Odaglia)
Opracowana w czasie II Wojny ┼Üwiatowej przez komandora Luftwaffe Hermana Frenzla dla potrzeb pilot├│w bombowc├│w nurkuj─ůcych. W locie nurkowym zmiany ci┼Ťnienia w nie hermetyzowanej kabinie s─ů tak du┼╝e i szybkie, ┼╝e wyr├│wnywanie ci┼Ťnienia w uszach stanowi powa┼╝ny problem – rozwi─ůzany w┼éa┼Ťnie przez Frenzla. Podobnie jak Valsalva jest to technika ci┼Ťnieniowa, jednak w tym przypadku ci┼Ťnienie wytwarzane jest nie przez ┼Ťciskanie klatki piersiowej, ale przez j─Özyk. Najpierw powietrze z p┼éuc jest gromadzone nad nim, a nast─Öpnie wykonywany jest jego silny ruch do g├│ry i do ty┼éu tak, ┼╝e jak t┼éok przepycha on powietrze do jamy nosowej zwi─Ökszaj─ůc panuj─ůce w niej ci┼Ťnienie. Dla prawid┼éowego wykonania Frenzla potrzebne jest zatkanie nosa i zamkni─Öcie g┼éo┼Ťni, aby powietrze nie mog┼éo uciec ani na zewn─ůtrz przez nos, ani do p┼éuc. Tylko wtedy ujdzie przez tr─ůbki Eustachiusza do ucha ┼Ťrodkowego wyr├│wnuj─ůc w nim ci┼Ťnienie. Frenzel jest trudniejszy do opanowania od Valsalvy, ze wzgl─Ödu na wspomnian─ů konieczno┼Ť─ç zamkni─Öcia g┼éo┼Ťni, czemu dodatkowo towarzyszy─ç musi utrzymywanie podniebienia mi─Ökkiego w pozycji neutralnej tj. takiej, w kt├│rym jama ustna i nosowa s─ů po┼é─ůczone. Dla wi─Ökszo┼Ťci ludzi nie jest proste i dla opanowania tej metody konieczne s─ů d┼éugotrwa┼ée ─çwiczenia. Z drugiej strony zdarzaj─ů si─Ö osoby, kt├│re bezwiednie wykonuj─ů Frenzla b─Öd─ůc przekonane, ┼╝e jest to tylko Valsalva.

Bardzo dok┼éadny opis samej techniki jak r├│wnie┼╝ sposobu jej opanowania zosta┼é sporz─ůdzony przez Erica Fattaha i zamieszczony w dokumencie „The Frenzel Technique, Step-by-Step”. W 2006 roku zosta┼é on uzupe┼éniony przez Petera Scotta. Mo┼╝na go ┼Ťci─ůgn─ů─ç ze strony Liquidvision. Polskie t┼éumaczenie pierwotnego tekstu Fattaha wykonanne przez Macieja Sztraube znajduje si─Ö na stronie Freediving.com.pl

Przewagi Frenzla nad Valsalv─ů
Jest ich kilka. Po pierwsze inaczej ni┼╝ Valsalva Frenzel pozwala na wyr├│wnanie ci┼Ťnienia na ka┼╝dej g┼é─Öboko┼Ťci, o ile tylko nad j─Özykiem uda si─Ö zgromadzi─ç troch─Ö powietrza (co akurat na du┼╝ych g┼é─Öboko┼Ťciach nie jest takie proste, ale o tym w dalszej cz─Ö┼Ťci artyku┼éu). Po drugie Valsalva anga┼╝uje do pracy bardzo du┼╝e grupy mi─Ö┼Ťni, podczas gdy Frenzel tylko j─Özyk, dzi─Öki czemu wysi┼éek zwi─ůzany z wyr├│wnaniem ci┼Ťnienia jest du┼╝o mniejszy, a wi─Öc mniejsze jest zu┼╝ycie tlenu. J─Özyk jest jednym z najsilniejszych mi─Ö┼Ťni w naszym organizmie, dlatego przy jego pomocy wyr├│wnywanie ci┼Ťnienia przychodzi z wielk─ů ┼éatwo┼Ťci─ů. Efekt dzia┼éania Frenzla jest szybszy ni┼╝ Valsalvy, a jednocze┼Ťnie, j─Özyk jest du┼╝o bardziej precyzyjny w dawkowaniu powietrza. Dzi─Öki temu przy Frenzlu nie ma ryzyka uszkodzenia delikatnych tkanek w uchu ┼Ťrodkowym, nosie lub p┼éucach co mo┼╝e si─Ö przytrafi─ç przy forsownym stosowaniu Valsalvy. Wreszcie Frenzel nie powoduje wzrostu ci┼Ťnienia wewn─ůtrz klatki piersiowej, co ma miejsce przy Valsalvie i mo┼╝e by─ç przyczyn─ů problem├│w natury sercowo – kr─ů┼╝eniowej (u niekt├│rych os├│b nawet utraty przytomno┼Ťci). Reasumuj─ůc w stosunku do Valsalvy Frenzel umo┼╝liwia osi─ůganie wi─Ökszych g┼é─Öboko┼Ťci, wymaga mniej wysi┼éku, jest szybszy i bardziej precyzyjny oraz bezpieczniejszy z medycznego punktu widzenia.

Mouthfil technique
Podstawowy problem z Frenzlem polega na tym, ┼╝e ┼╝eby go wykona─ç trzeba … mie─ç cho─ç troch─Ö powietrza nad j─Özykiem. Na pierwszych 20-30 metrach nie ma z tym problemu, bo przepycha si─Ö je tam z p┼éuc przy pomocy przepony (st─ůd cz─Östo u┼╝ywana nazwa diaphragmatic Frenzel – Frenzel przeponowy). Jednak im g┼é─Öbiej tym trudniej jest to zrobi─ç, bo pojawia si─Ö ten sam problem co przy Valsalvie - p┼éuca osi─ůgaj─ů obj─Öto┼Ť─ç zalegaj─ůc─ů i trudno jest cokolwiek z nich wycisn─ů─ç. Wprawdzie przy Frenzlu problem ten manifestuje si─Ö nieco p├│┼║niej, bo powietrza nie trzeba p┼éucami kompresowa─ç w celu przepchni─Öcia przez tr─ůbki Eustachiusza (to robi j─Özyk), ale nie da si─Ö go unikn─ů─ç. Mo┼╝na wprawdzie pomaga─ç sobie przy pomocy reverse packs (technika wysysania powietrza z p┼éuc przy pomocy j─Özyka, pozwalaj─ůca m.in. na obni┼╝enie obj─Öto┼Ťci p┼éuc poni┼╝ej obj─Öto┼Ťci zalegaj─ůcej) jednak zw┼éaszcza u niekt├│rych os├│b grozi to wyst─ůpieniem powa┼╝nego urazu lung squeeze, dlatego jest to nie zalecane. W tej sytuacji Eric Fattach proponuje stosowanie techniki mouthfill. Polega ona na odpowiednio wczesnym nape┼énieniu jamy ustnej powietrzem i nast─Öpnie u┼╝ywania tego powietrza (tylko tego! Powietrze pozosta┼ée w p┼éucach nie b─Ödzie ju┼╝ nam potrzebne) do wyr├│wnywania ci┼Ťnienia. Usta nape┼énia si─Ö na takiej g┼é─Öboko┼Ťci, kiedy jeszcze mo┼╝na to zrobi─ç bez wi─Ökszego wysi┼éku, czyli gdzie┼Ť mi─Ödzy 20 a 30 metrem. Dalej do wyr├│wnywania ci┼Ťnienia (w uszach i w masce) u┼╝ywa si─Ö ju┼╝ wy┼é─ůcznie powietrza zgromadzonego w ustach. Prosta matematyka pokazuje, ┼╝e o ile tylko uda si─Ö nape┼éni─ç usta w 100% i zrobi to oko┼éo 30 metra, to powietrza powinno starczy─ç do g┼é─Öboko┼Ťci dobrze przekraczaj─ůcych 100 metr├│w. Podstawowe trudno┼Ťci w opanowaniu mouthfill zwi─ůzane s─ů najpierw z odpowiednim nape┼énieniem ust, a potem z utrzymaniem w nich powietrza. Ma ono bowiem wielk─ů ochot─Ö uciec do g├│ry tj. wr├│ci─ç do p┼éuc. Aby temu zapobiec po nape┼énieniu ust trzeba utrzymywa─ç stale zamkni─Öt─ů g┼éo┼Ťni─Ö. Jeden b┼é─ůd, jedno polu┼║nienie epiglottis (co dzieje si─Ö np. przy prze┼éykaniu ┼Ťliny) i ca┼éy wysi┼éek zwi─ůzany z nape┼énianiem ust przepada. Co gorsza po takiej wpadce manewru nape┼éniania ust nie uda si─Ö ju┼╝ powt├│rzy─ç ze wzgl─Ödu na coraz wi─Öksz─ů g┼é─Öboko┼Ť─ç. Wtedy nie pozostaje nic, jak tylko zawr├│ci─ç. Opanowanie mouthfill wymaga d┼éugotrwa┼éego treningu, jest to jednak wysi┼éek, kt├│ry bardzo si─Ö op┼éaca. Nurkowie, kt├│rzy perfekcyjnie pos┼éuguj─ů si─Ö t─ů technik─ů po nape┼énieniu ust mog─ů, jak pisze jej odkrywca - Eric Fattah „zapomnie─ç o wyr├│wnywaniu ci┼Ťnienia do samego dna”. Przy pomocy j─Özyka oraz policzk├│w wytwarzaj─ů w ustach i jamie nosowej sta┼ée, lekkie nadci┼Ťnienie, kt├│re powoduje, ┼╝e uszy wyr├│wnuj─ů si─Ö w spos├│b ci─ůg┼éy (sprzyja temu umiej─Ötno┼Ť─ç stosowania BTV, o czym poni┼╝ej). Zacytujmy jeszcze raz Erica. Dla niego po opanowaniu mouthfill „descent become a joke, akcent was the whole dive” („zanurzenie sta┼éo si─Ö fars─ů, wynurzenie by┼éo ca┼éym nurkowaniem”).

Beance Tubaire Volontaire (BTV)
Technika wypracowana przez nurk├│w Francuskiej Marynarki Wojennej w latach pi─Ö─çdziesi─ůtych ubieg┼éego wieku, z angielska nazywana te┼╝ VOT (Voluntary Opening Tubes). Polega na otwieraniu tr─ůbek Eustachiusza „na ┼╝yczenie” bez u┼╝ycia ci┼Ťnienia (a wi─Öc bez konieczno┼Ťci ┼éapania si─Ö za nos), a jedynie przez prac─Ö odpowiedniego mi─Ö┼Ťnia (tensor veli palatyni – napinacz podniebienia mi─Ökkiego) znajduj─ůcego si─Ö w g├│rnej cz─Ö┼Ťci gard┼éa i bior─ůcego udzia┼é w czynno┼Ťci podniebienia mi─Ökkiego oraz odpowiedzialnego w┼éa┼Ťnie za otwieranie tr─ůbek. Efekt jest podobny do uzyskanego podczas prze┼éykania ┼Ťliny, ziewania lub pr├│b ruszania uszami – tr─ůbki otwieraj─ů si─Ö, czemu towarzyszy charakterystyczne klikni─Öcie czy te┼╝ chrz─Öst w uchu (przy pomocy stetoskopu mo┼╝na go us┼éysze─ç nie tylko u siebie, ale i u drugiej osoby). BTV wydaje si─Ö by─ç technik─ů trudn─ů do opanowania, wymagaj─ůc─ů wielomiesi─Öcznego treningu oraz nie dla wszystkich dost─Öpn─ů. Wed┼éug wielu ┼║r├│de┼é internetowych jest j─ů w stanie opanowa─ç tylko oko┼éo 30% os├│b. Z drugiej strony we Francji s─ů szko┼éy nurkowe SCUBA, kt├│re przyjmuj─ů, ┼╝e ka┼╝dy ich absolwent musi mie─ç opanowan─ů t─Ö w┼éa┼Ťnie umiej─Ötno┼Ť─ç. Trudno sobie wyobrazi─ç, ┼╝eby szko┼éy te dobrowolnie rezygnowa┼éy z a┼╝ 70% klient├│w. Ponadto ka┼╝dy cz┼éowiek w ci─ůgu doby oko┼éo tysi─ůca razy (w czasie ziewania lub prze┼éykania) otwiera tr─ůbki i wyr├│wnuje ci┼Ťnienie w uszach, tyle ┼╝e robi to ca┼ékowicie bezwiednie. Mo┼╝e wi─Öc wok├│┼é BTV po prostu naros┼éo zbyt wiele mit├│w? Z pewno┼Ťci─ů jej opanowanie nie jest banalne, ale chyba warto po┼Ťwi─Öci─ç na to nieco czasu. Umiej─Ötno┼Ť─ç otwierania tr─ůbek na ┼╝yczenie opr├│cz tego, ┼╝e jest niezwykle elegancka, to dodatkowo z pewno┼Ťci─ů u┼éatwi wykonanie Frenzla na du┼╝ych g┼é─Öboko┼Ťciach, zw┼éaszcza w wersji mouthfill.


Technika Toynbee
W XIX wieku Joseph Toynbee jako pierwszy zidentyfikowa┼é i opisa┼é charakterystyczny odg┼éos klikni─Öcia s┼éyszalny podczas prze┼éykania, kt├│remu towarzyszy otwarcie tr─ůbek Eustachiusza i wyr├│wnanie ci┼Ťnienia. Technika polega w┼éa┼Ťnie na prze┼éykaniu przy zatkanym nosie. Skuteczno┼Ť─ç tej metody jest, podobnie jak innych metod bezci┼Ťnieniowych, ograniczona do niewielkich g┼é─Öboko┼Ťci. Jest jednak ┼éatwa do opanowania i mo┼╝e by─ç stosowana przez pocz─ůtkuj─ůcych nurk├│w. Osobi┼Ťcie nie zalecam jej, przynajmniej osobom, kt├│re planuj─ů kiedy┼Ť osi─ůganie du┼╝ych g┼é─Öboko┼Ťci, na kt├│rych konieczne b─Ödzie pos┼éugiwanie si─Ö mouthfill. W przypadku mouthfill prze┼éykanie ┼Ťliny jest absolutnie zakazane, poniewa┼╝ jednocze┼Ťnie dochodzi do otwarcia g┼éo┼Ťni i ucieczki powietrza zgromadzonego w ustach do p┼éuc. St─ůd pos┼éugiwanie si─Ö metod─ů Toynbee uczy odruchu, kt├│ry trzeba b─Ödzie kiedy┼Ť bezwzgl─Ödnie wyeliminowa─ç, a jak wiadomo z┼éych nawyk├│w pozby─ç si─Ö jest najtrudniej.

Wet equalisation (mokre wyr├│wnywanie ci┼Ťnienia)
Technika wykonywana jest przy otwartym nosie umo┼╝liwiaj─ůcym wci─ůgni─Öcie do niego wody, w zwi─ůzku z tym wymaga braku maski. Nurek mo┼╝e mie─ç na sobie szk┼éa kontaktowe, fluid goggles lub nie mie─ç na oczach nic. Z regu┼éy w pocz─ůtkowej fazie nurkowania wyr├│wnywanie ci┼Ťnienia odbywa si─Ö jedn─ů z technik powietrznych (np. przy u┼╝yciu Frenzla). Po osi─ůgni─Öciu limitu g┼é─Öboko┼Ťci dla tej techniki nurek ┼Ťci─ůga zacisk z nosa umo┼╝liwiaj─ůc swobodny dost─Öp wody do jamy nosowej. Woda wype┼énia j─ů samoistnie wyr├│wnuj─ůc ci┼Ťnienie w uszach oraz w zatokach. Wet equqlisation mo┼╝na wykonywa─ç wy┼é─ůcznie w wodzie s┼éonej, kt├│rej zasolenie jest zbli┼╝one do roztworu wody fizjologicznej. Woda s┼éodka dra┼╝ni delikatn─ů b┼éon─Ö ┼Ťluzow─ů wy┼Ťcie┼éaj─ůc─ů jam─Ö nosow─ů i zatoki, nie m├│wi─ůc o tym, ┼╝e w jeziorach ju┼╝ na niewielkich g┼é─Öboko┼Ťciach temperatura spada do tak niskich warto┼Ťci, ┼╝e wci─ůgni─Öcie wody sko┼äczy┼éoby si─Ö niechybnie ci─Ö┼╝kim zapaleniem zatok.
Wet equalisation wywo┼éuje nieprzyjemne odczucia, do kt├│rych trzeba si─Ö przyzwyczai─ç. Czasami mog─ů towarzyszy─ç mu zawroty g┼éowy, dlatego (jak r├│wnie┼╝ z powodu g┼é─Öboko┼Ťci, kt├│re najwi─Öksze s─ů w No Limits i w Zmiennym Bala┼Ťcie) jest ona stosowana g┼é├│wnie w konkurencjach na windzie, w kt├│rych ┼éatwiej mo┼╝na sobie poradzi─ç z tym problemem. Og├│lnie jest to technika bardzo zaawansowana, kt├│ra z jednej strony wymaga od nurka du┼╝ej uwagi, a w fazie nauki asekuracji na wypadek wpadni─Öcia w panik─Ö. Z drugiej, po jej opanowaniu pozwala na ┼éatwe osi─ůgni─Öcie wielkich g┼é─Öboko┼Ťci, co z kolei mo┼╝e doprowadzi─ç do urazu p┼éuc (lung squeeze). Z tych powod├│w jest ona zarezerwowana dla najbardziej do┼Ťwiadczonych freediver├│w.

Autor: Tomek "Nitas" Nitka


Komentarze

Brak dodanych komentarzy. Mo┐e czas dodaŠ swˇj?

Dodaj komentarz

Zaloguj siŕ, aby mˇc dodaŠ komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani u┐ytkownicy mog▒ oceniaŠ zawartoŠ strony

Zaloguj siŕ lub zarejestruj, ┐eby mˇc zag│osowaŠ.

Brak ocen. Mo┐e czas dodaŠ swoj▒?
Wygenerowano w sekund: 0.02
1,951,134 Unikalnych wizyt